Juomapelit toimii loistavasti bileiden jäänmurtajana tai nopean nousuhumalan tuojana ennen baariin lähtöä. Käy mainiosti myös kalsarikännien viihdykkeenä. Monia on tullut testattua vuosien varrella ja eri variaatioilla, mutta tässäpä muutama klassikko!

Vesiputous

Tästä klassikosta löytyy varmaan eniten variaatioita, mutta tarkoitus kaikissa sama – GET DRUNK! Tämä peli toimii hyvin myös isommassa porukassa nostamalla tunnelmaa ja pelin myötä on helppo tutustua muihin pelaajiin.

Tarvikkeet

  • Pelikortit
  • Jokaiselle oma juoma

Pelin kulku

Sekoittakaa pelikorttipakka ja laittakaa korttipino porukan keskelle. Pakassa jokaisella kortilla on omat sääntönsä, jotka määrittävät, mitä milloinkin tapahtuu. Jokainen pelaaja nostaa vuorollaan kortin ja peliä jatketaan niin pitkään, kunnes koko pakka on käyty läpi.

Sopikaa sakko (huikkamäärä), jonka korttien tehtävissä hävinnyt joutuu juomaan. Yleensä sakko on 1-3 huikkaa.

Juomapelien klassikot 1 - blogi

Korttien säännöt

  • 2-4 (musta kortti): Ota
  • 2-4 (punainen kortti): Anna
  • 5: Riimi
  • 6: Tarina
  • 7: Fuck you
  • 8: En ole koskaan
  • 9: Kategoriat
  • 10: Vesiputous
  • Jätkä: Peukku
  • Kuningatar: Bitch
  • Kunkku: Taukokortti
  • Ässä: Sääntö

Ota: Kortin nostanut nauttii kortin numeron mukaisen huikkamäärän omasta juomasta.

Anna: Kortin nostanut määrää kortin numeron mukaisen huikkamäärän toiselle pelaajalle. Huikat voi myös jakaa useamman pelaajan kesken.

Riimi: Kortin nostanut sanoo minkä tahansa sanan ja vieressä oleva pelaaja koittaa keksiä rimmaavan sanan mahdollisimman nopeaa (esim. katto – matto). Seuraava pelaaja jatkaa rimmausta ja kierros päättyy, kun joku pelaajista ei enää keksi rimmaavaa sanaa tai sanoo jo aiemmin sanotun sanan.

Tarina: Kortin nostanut aloittaa tarinan (esim. Olipa kerran). Seuraava pelaaja jatkaa tarinaa sanomalla sen aina alusta asti ja lisäämällä siihen uuden sanan. Kierros jatkuu niin pitkään lisäten uusia sanoja, kunnes joku pelaajista ei muista tarinaa tai sanoo sen väärin.

Fuck you: Pelaajat alkavat vuorollaan sanoa numeroita alkaen numerosta 1. Aina, kun numero sisältää numeron 7 (esim. 7, 17 jne.) tai on jaollinen numerolla 7 (14, 21 jne.) pelaajan tulee sanoa numeron sijaan ”Fuck you”. Numerokierrosta jatketaan niin pitkään, kunnes joku epähuomiossa ei muista sanoa ”Fuck you”, vaan sanoo numeron 7 sisältävän tai numerolla 7 jaollisen luvun. Lisätvistiä saa vaihtamalla kierroksen suuntaa aina, kun joku sanoo “Fuck you”.

En ole koskaan: Jokainen pelaaja nostaa pystyyn viisi sormea. Kortin nostanut pelaaja aloittaa kierroksen kertomalla asian, jota ei ole koskaan tehnyt (esim. ”En ole koskaan surffannut”). Jos muut pelaajat ovat tehneet asian, he laskevat yhden sormen alas. Seuraavana oleva pelaaja jatkaa kierrosta kertomalla asian, jota ei ole koskaan tehnyt. Kierros päättyy, kun kellä tahansa pelaajista on kaikki viisi sormea laskettuna alas. Tämä pelaaja ottaa sovitun huikkamäärän.

Kategoriat: Kortin nostanut keksii jonkin kategorian, kuten tupakkamerkit. Seuraava pelaaja aloittaa sanomalla tupakkamerkin, esimerkiksi L&M. Seuraava jatkaa Marlboro, seuraava Camel jne. Kierros päättyy, kunnes joku pelaajista ei enää keksi kategoriaan kuuluvaa asiaa tai miettimiseen menee liian pitkä aika.

Vesiputous: Varmistakaa aluksi, että kaikilla on vesiputousta varten tarpeeksi juotavaa! Vesiputous toimii siten, että kaikki aloittavat juomansa juomisen yhtä aikaa ja lopettaa saa vasta tietyllä hetkellä. Ensimmäisenä juomisen saa lopettaa kortin nostanut pelaaja ja sitten hänen vasemmalla puolellaan istuva ja niin edelleen. Jos joku joutuu lopettamaan juomisen kesken vesiputouksen, joutuu hän juomaan sovitun sakkomäärän kierroksen jälkeen.

Peukku: Jätkäkortin nostanut voi käyttää korttinsa milloin tahansa pelin edetessä. Käyttäessään kortin hän nostaa peukkunsa ja muiden pelaajien tulee huomata tämä mahdollisimman nopeaa ja tehdä sama perässä. Viimeisenä peukkunsa nostanut joutuu juomaan.

Bitch: Kortin nostanut valitsee itselleen kaverin, joka joutuu juomaan aina, kun hänkin juo.

Taukokortti: Kortin nostanut voi käyttää korttinsa kerran pelin aikana. Tällöin pidetään pieni breikki, esim. rööki- tai vessatauko.

Sääntö: Kortin nostanut saa keksiä peliin uuden säännön. Sääntö on voimassa pelin loppuun saakka, ellei toinen sääntökortin nostanut käytä omaa korttiaan säännön kumoamiseen. Sääntö voi olla esimerkiksi ”juo aina vasemmalla kädellä”. Säännön rikkojat saavat sakkoa, eli joutuvat ottamaan sovitun huikkamäärän.

Juomapelien klassikot 3 - blogi

Flip Cup

Tiimihenkeä esiin puskeva juomapeli vähintään 4 hengen porukoille.

Tarvikkeet

  • Mukeja
  • Juomaa
  • Pöytä

Säännöt

  1. Jakakaa porukka kahteen tiimiin
  2. Tiimit asettuvat toisiaan vastakkain eri puolille pöytää
  3. Jokaiselle pelaajalle annetaan muovimuki, kuten beer pong–muki ja siihen laitetaan sopiva määrä juomaa
  4. Molempien tiimien reunimmainen pelaaja aloittaa pelin samaan aikaan äänimerkistä ja aluksi he juovat juomansa mahdollisimman nopeasti mukeistaan
  5. Tämän jälkeen he laskevat tyhjän mukinsa pöydälle niin, että mukin alareuna tulee osittain pöydänreunan yli
  6. Pelaajat napauttavat mukin pohjaa sormilla siten, että se lentää ylöspäin tehden ilmassa käännöksen ja laskeutuu pöydälle suuaukko edellä. Pelaaja jatkaa tätä niin kauan, että onnistuu
  7. Tämän jälkeen molemmat tiimit etenevät omaan tahtiin siten, että jokainen tiimin pelaaja toistaa saman järjestyksessä
  8. Voittaja on tiimi, jonka kaikki pelaajat ovat vuorollaan onnistuneet tehtävässä ensimmäisenä
Juomapelien klassikot 5 - blogi

Beer Pong

Bileiden vetonaula! Mitä olisi ilta ilman kunnon Beer Pong–turnausta? Turnauksen voi pelata joukkueina tai 1 vastaan 1.

Tarvikkeet

  • Beer Pong – mukeja
  • Pingispalloja
  • Pöytä
  • Juomaa

Säännöt

  1. Muodostakaa 1-3 hengen joukkueet. Joukkueet asettuvat pöydän vastakkaisiin päihin
  2. Asettakaa molemmille joukkueille 6-10 beer pong-mukia kolmion muotoiseen asetelmaan ja kaatakaa niihin juomaa (1 juoma jaetaan n. 3 mukiin). Molemmille joukkuille annetaan myös tyhjä vesikuppi pallojen pesemistä varten
  3. Arpokaa aloittava joukkue (kivi-paperi-sakset)
  4. Aloittava joukkue heittää pingispalloa vastustajan kuppeihin. Pallon osuessa kuppiin vastustajajoukkue joutuu juomaan sen tyhjäksi ja kuppi poistetaan pelistä
  5. Vuoro vaihtuu toiselle joukkueelle
  6. Joukkue, joka on osunut ensimmäisenä kaikkiin vastustajan kuppeihin voittaa pelin

Variaatioita sääntöihin

  • Molemmat joukkueet saavat kerran pelin aikana muuttaa mukien asetelmaa siten, että mukit osuvat toisiinsa (kun mukeja on poistettu jo pelistä)
  • 2 vastaan 2 – pelissä voidaan sopia, että joukkueen molemmat pelaajat heittävät pallot samalla vuorolla ja molempien osuessa samaan kuppiin vastustajajoukkue joutuu juomaan tyhjäksi kolme mukiaan
  • Jos pelaaja heittää pompun kautta, vastustajat voivat yrittää blockata pomppivan pallon käsillään

Pallonheittotekniikat

  • Löysä ilmaheitto
  • Suora ja kova heitto
  • Pomppu pöydän kautta
Juomapelien klassikot 2 - blogi